Vogelparadijs - Reisverslag uit Victoria, Seychellen van Jan Fokke Martin - WaarBenJij.nu Vogelparadijs - Reisverslag uit Victoria, Seychellen van Jan Fokke Martin - WaarBenJij.nu

Vogelparadijs

Door: Martin en Jan Fokke

Blijf op de hoogte en volg Jan Fokke

02 Februari 2019 | Seychellen, Victoria

Wonder boven wonder was het internet bij de receptie best goed en het plaatsen van de foto’s ging redelijk snel. Dan ook maar de films proberen dachten we en na een kwartiertje stond het eerste filmpje klaar om in het verslag te plakken. Ook de volgende poging lukte wonderwel dus met een heel goed gevoel naar ons drie Michelin sterren diner. Dat is hier pas om 20:00 uur dus daarna zijn we met 2 blikjes cola naar ons huisje gegaan. We hadden bij Mike’s Store een zakflesje Takamaka rum gekocht en op het vliegveld waren ze zo vriendelijk dat niet uit onze rugzak te halen. Geen biertje dus maar cola rum bij het sigaartje en om 22:30 uur onder de klamboe in bed gekropen. Een tiental huisgekko’s zorgden ervoor dat onze villa redelijk vrij van insecten bleef.

Na een warme nacht zonder airco werden we wakker met het geluid van honderden vogels om ons huisje. Het is net of je wakker word in een moeras vol kwakende kikkers want dat dat is het geluid wat de Noddy’s maken als ze met een groep bij elkaar zijn. Het duurde niet heel lang voor het ongelofelijk ging regenen en het zag er niet naar uit dat het nog droog zou worden. Zo nu en dan klaarde het toch even op en tussen de buien door zijn we het vogelparadijs rond geweest voor een serie geweldige opnamen. Op het strand vonden we een aantal sporen van een groene zeeschildpad, die leggen ook hier hun eieren net als de Hawksbill. De aantallen komen overeen met die van North Island. Omdat de buien elkaar snel opvolgden konden we niet droog het eiland rond maar vanuit ons huisje hebben we iedere keer een gedeelte kunnen doen zodat we toch vrijwel alles hebben gezien.

Na de lunch werd het wat droger en zijn we nog een keer gaan snorkelen en dan is het ook niet erg vervelen als het regent. Toen Martin het water in ging zette hij zijn hand op een egelrog maar die zwom een metertje verder en versperde daar onze weg. Met een flinke kei hebben we hem toch zover gekregen te vertrekken want een prik van zijn staart is nog minder dan de beet van een Centipede (hahaha). Op het koraal zwemmen zoveel vissen dat je ogen tekort komt om alle soorten te bewonderen. Onderweg kwamen we ook nog een aantal babyhaaien tegen en een enorme egelrog. Met een doorsnee van minimaal 80 cm en een staart van dezelfde lengte, toch wel iets om een beetje bang van te worden. Terug in onze villa het zand en zout overal uitgespoeld, het schuurde zelfs in de zwembroek. Daarna nog een rondje over het eiland met de camera om bij alle broedende vogels langs te gaan. Die zijn hier zo mak dat je zelfs de nesten kunt benaderen zonder dat ze wegvliegen. Alleen de Noddy’s vinden dat niet leuk als ze nog een klein jong hebben, ze komen dan krijsend boven je hoofd hangen om te melden dat je niet welkom bent. Het is echt heel bijzonder dat je alle andere soorten van het nest kunt tillen om te zien of er een ei of een jong in zit. Bijna alle soorten hebben maar één ei of jong en dat is drukte genoeg want zo’n kleintje eet behoorlijk wat vis en die wordt ook hier duur betaald (hahaha).

Vanmorgen ging ons wekkertje weer eens om 5:30 uur want we wilden tussen al die vogels genieten van de zonsopkomst op Bird Island. Op het pad erheen kwamen we een aantal reuzenschildpadden tegen die na de regen gisteren lagen te genieten in de laatste plassen. Voor de kust lagen nog een paar vissersboten die ’s nachts hun netten rond het eiland hadden uitgezet. De zonsopkomst was niet heel spectaculair maar in je eentje op het strand geeft je het gevoel dat je bent aangespoeld op een onbewoond eiland. Begeleid door honderden vogels is dat echt heel bijzonder, alleen het echte hoogtepunt bleef uit, helaas kwam er tijdens onze tocht geen zeeschildpad het strand op om eieren te leggen. Na het ontbijt hebben we onze tassen gepakt en bij de receptie onze schuld afgelost. Het vliegtuigje voor de terugvlucht zou rond 11:30 uur weer vertrekken dus konden we nog een laatste rondje foto’s maken.

Toen we om goed 11:00 uur het vliegtuigje zagen landen zijn we na de landingsstrip gelopen en daar stond onze bagage al klaar. Het is heel speciaal om zonder al dat paspoort gedoe en bagage controle op slippers in je zwembroek in het vliegtuig te stappen en zelf je stoel uit te mogen kiezen. Wij gingen natuurlijk weer achter de piloot zitten want het is reuze interessant om te zien hoe het allemaal werkt in de cockpit. Je kunt zelfs de buienradar volgen en het is mooi te zien hoe die mannen voorin om de dikste regenbuien heen manoeuvreren. Na een half uurtje landden we weer op Mahé en onze tassen werden netjes voor de zijdeur van het vliegveld neergezet zodat we binnen 5 minuten weer op het parkeerterrein stonden. Daar begon het alweer enorm te plenzen dus zijn we terug naar binnen gegaan voor een kopje koffie. Na een kwartiertje pikte Gaetan ons op en toen we bij The Beach House kwamen stond onze achtergelaten bagage al in ons appartement. Alle spullen weer uitgepakt en na een half uurtje leek het of we nooit waren weggeweest.

Vanmiddag niet heel veel meer ondernemen, behalve dat we bij Mike nog een paar boodschappen hebben gehaald. Onze voorraad die we hadden meegenomen naar Bird Island was schoon op en om weer een beetje op gewicht te komen moeten we de resteren dagen nog goed door eten (hahaha). Ook onze site neemt wel wat tijd in beslag dus tijdens alweer een enorme regenbui hebben we in ons appartement alvast wat dingen klaargezet. Vanavond gaan we nog weer even naar het “cafetaria” op de boulevard want als je in het restaurant hier wilt dineren moet je dat bij het ontbijt al aangeven en toen waren we hier nog niet. Na de lokale hap gaan we proberen jullie weer op de hoogte te brengen van onze avonturen en als laatste het gebruikelijke avondritueel.

Voor nu nog een prettig weekend en tot over twee dagen.

Jan Fokke en Martin

P.S. Paul en Greet: Er zaten inderdaad veel bejaarden op Bird Island (hahaha).