Terug op paradise island - Reisverslag uit Île du Nord, Seychellen van Jan Fokke Martin - WaarBenJij.nu Terug op paradise island - Reisverslag uit Île du Nord, Seychellen van Jan Fokke Martin - WaarBenJij.nu

Terug op paradise island

Door: Martin en Jan Fokke

Blijf op de hoogte en volg Jan Fokke

01 Januari 2019 | Seychellen, Île du Nord

Oudejaarsdag vroeg opgestaan en om 7:00 uur stond er een overheerlijk ontbijt voor ons klaar. Net op tijd alles ingepakt want de taxi was een kwartier eerder dan afgesproken. Omdat het totaal niet druk was onderweg waren we al om 8:00 uur bij Marine Charter waar we zouden worden opgepikt door de mensen van North Island. Na anderhalf uur vertrok de boot eindelijk naar onze bestemming waar we rond half elf aankwamen en werden we verwelkomt door Jeremy de plaatsvervanger van CJ en Tarrin. Tarrin is zwanger en verblijft in Zuid Afrika net als Elliott die de jaarwisseling thuis doorbrengt. Na de gebruikelijke controle in de Ratroom of er geen muizen of ratten in onze koffers zaten, wat best had gekund met al die etenswaren die we van Doety meekregen, konden we zonder problemen naar ons huisje. Hier de koffers uitgepakt en de bedden opgeschud en daarna voor onze eerste lunch naar de kantine. De afgelopen jaren zijn er verschillende bouwwerken door brand verwoest en vernieuwd, onder andere Sunsetbar is twee keer afgebrand en nu weer geheel vernieuwd. De kantine en het kantoor van CJ en Elliott is helemaal verbouwd en we kunnen nu zelfs binnen eten.

Na de lunch troffen we onze medebewoonsters, Authem en Jaceline uit Italië, lekker rustige dames die hier al twee weken verblijven. Zij hadden afgesproken de kantine mee te versieren voor de Oudejaars party zodat wij ’s middags maar lekker zijn gaan snorkelen om te kijken of de vissen ook nog wisten wie we waren. Na een lekkere douche en een uurtje relaxen werden we gebeld door Ang(line) of we naar Honeymoon Beach wilden komen want daar was een Hawksbill begonnen een nest te graven. We hebben nu fietsen bij ons huisje dus vlug opgestapt en na een berg van de eerste categorie stonden we oog in oog met onze eerste zeeschildpad. Na enige tijd kwamen ook de dames, en voor de schildpad weer vertrok was het behoorlijk donker. Omdat er geen licht op de fietsen zit heeft CJ ons opgepikt met de buggy en zijn we met zijn zessen in de vier persoons buggy teruggereden naar huis. Door deze gebeurtenis misten we bijna het lekkerste diner van het jaar maar we waren nog net op tijd voor het feestelijke Oudejaarsavond diner.

Net terug bij ons huisje pikte Ang ons op want er was een hatch op Eastbeach en toen we daar aankwamen kropen er nog een groot aantal kleine groene schildpadjes rond onder een olielamp voor de toeristen. De kleintjes waren door dit licht helemaal de weg kwijt en door de lamp te doven konden wij ze met de zaklamp de goede richting op krijgen en is het ons gelukt zo’n 40 kleintjes naar zee te krijgen. Geweldig om te zien hoe die minischildpadjes je volgen en in de golven verdwijnen. Na deze reddingsactie terug naar huis en vonden wij het tijd om deze geweldige dag af te sluiten met een sigaartje en BB-tje. Het is hier de hele nacht rustig geweest en we hebben geen vuurpijl gezien zodat we besloten om 23:00 uur naar bed te gaan.

Nieuwjaarsmorgen niet al te vroeg opgestaan en samen met de vrouwen de eerste strandcontrole gedaan maar helaas op Eastbeach en Petit Anse geen nieuwe sporen gevonden. Was ook niet de verwachting want de toeristen hadden het strand in gebruik gedurende de jaarwisseling, teveel zaklampen en ander vertier schrikt de schildpad af. Daarna pas ontbeten en omdat we gisteren de fietsen hadden achter gelaten moesten we lopen naar Honeymoonbeach en Westbeach en dat is best een tochtje. Ook op Honeymoonbeach geen nieuwe sporen kunnen vinden, daar was waarschijnlijk ook teveel activiteit. Op Westbeach vonden we al snel het eerste nieuwe nest van een Hawksbill en even later één van een reuzen groene zeeschildpad. Ongelofelijk hoeveel zand zo’n beestje kan verplaatsen van een afstand was net of er een nieuw duin was ontstaan. Daarna teruggelopen naar de fietsen om met zijn vieren terug naar huis te gaan.

Na de middag alleen nog even eten voor de jonge landschildpadden gaan zoeken, dat is een hele toer want die kleine dingen zijn zeer kieskeurig en hun lievelingsblad is op het hele eiland bijna niet meer te vinden. Hierna zijn de beide dames hun middagdutje gaan doen en konden wij een begin maken met ons verslag. Het regende toch pijpenstelen dus hadden wij geen zin om palmbomen te gaan rooien. Aan het eind van de middag hebben Jan Fokke en Authem nog even de Tarrapin- (kleine moerasschildpad) vallen gecontroleerd maar helaas geen vangst. Deze vallen hadden we gisteren uitgezet voorzien van vis waar deze schildpadjes gek op zijn in de hoop dat er vandaag wat in zou zitten.

Om 18:00 uur naar de kantine voor het diner en tot onze verbazing werden we getrakteerd op friet met mayonaise en currysaus, rode bieten, wortelsalade en een aantal kippenpoten, te Hollands voor woorden maar alle eilandbewoners zaten hier heerlijk van te smullen. Wij hebben liever vis maar voor deze ene keer kunnen we er mee leven. Toen we terug liepen begon het opnieuw te regenen en eenmaal thuis moesten de droge kleren aan. De regen klettert nog steeds op ons blikken dakje dus mooi de tijd om dit verslag op te maken. Morgen gaan we iets eerder op, want wij willen iets meer gaan doen dan we vandaag gedaan hebben en we gaan proberen ons oude ritme weer op te pakken. We hopen dat het nog droog gaat worden want vanmiddag hebben we in de eilandsuper een paar biertjes gekocht dus willen we vanavond onder het genot van een biertje en wat geluiden van de Fruitbaths genieten van ons sigaartje. Of dat gelukt is melden we wel in ons volgende verslag.

Voor iedereen de allerbeste wensen en een gezond en gelukkig 2019!!!
Jan Fokke en Martin

P.S. Anneloes: Als het zo blijft regenen raken die sigaren niet op dus moeten mee terug, misschien kunnen wij dan onder het genot van een sigaartje pannenkoeken voor Rosameé en Levian bakken (hahaha).

P.S. Klaas en Jannie: Misschien kan Klaas nog één keer voor vuurwerk zorgen.

P.S. Sietze en Anneke: Heeft Remco al zijn vingers nog, anders wordt oliebollen eten wel erg moeilijk.

• 01 Januari 2019 - 15:36

Ma En Pa:

Jongens geweldig als je alles zo leest
    Wij zitten na veel lawaai van vuurwerk in de regen
    vandaag.
    Weinig geslapen.
    Maar wel gezellig hoor Martin en Jan.F. want Leo en Els.
    waren er met dochter en kinderen die is vanmorgen weer.
    thuis uit Afrika gekomen.
    Ook heel mooie foto s de natuur is heel mooi.

Nu groetjes van ons Ma en Pa v W.

• 02 Januari 2019 - 07:50

Bauke:

Hallo Martin en Jan Fokke, allereerst nog de beste wensen voor 2019!! Alweer paar mooie verhalen van jullie gelezen. Super leuk om met bijbehorende foto's zo ook wat te weten te komen over waar jullie je zo mee bezig houden en voor inzetten. Ga zo door!
    Geniet ervan en veel plezier!

Groeten vanuit eveneens zonnig Aruba.

• 02 Januari 2019 - 15:36

Anneloes:

Gelukkig nieuwjaar! Voor jullie begint t jaar geweldig! Zo te lezen alweer mooie reddingsacties gedaan met heerlijke temperaturen. Rosamée heeft oudejaarsdag met omie geschaatst op de koemarkt en mocht om 24u wakker voor het vuurwerk. Ze logeert nu gezellig met Marelinn in Rinsumageest. Levian heeft een treinritje gemaakt en keek z’n ogen uit. Saralie begint naar speelgoedjes te grijpen en is nog altijd even vrolijk. Nog een paar daagjes en dan is de kerstvakantie alweer voorbij. Pieter mocht net als jullie nieuwjaarsdag om 7:00 beginnen. Er zijn werkpaarden en er zijn raspaarden