Extreme regenval - Reisverslag uit Île du Nord, Seychellen van Jan Fokke Martin - WaarBenJij.nu Extreme regenval - Reisverslag uit Île du Nord, Seychellen van Jan Fokke Martin - WaarBenJij.nu

Extreme regenval

Door: Martin en Jan Fokke

Blijf op de hoogte en volg Jan Fokke

03 Januari 2019 | Seychellen, Île du Nord

Ondanks dat het bleef regenen toch lekker buiten ons biertje en sigaartje gehad. Het bleef de hele nacht stevig door regenen maar om 6:00 uur was het droog en konden we voor ons super ontbijtje (scrambled eggs, worstje en gebakken spek met geroosterd brood) naar de kantine. Alleen alle paden leken rivieren en de echte rivier en het moeras waren ver buiten hun oevers getreden. Mooi klusje voor Jan Fokke om hier verbetering in aan te brengen (hahaha). Er was nog nooit zoveel water in één nacht gevallen op dit eiland. Bij de beach controle bleek dat de stranden voor een groot deel waren weggespoeld en zelfs bij de villa’s van de lodge waren ze met man en macht bezig het water weg te krijgen, met de schep geulen graven tot over het strand naar zee.

Toen we terug kwamen bleek Authem gebeten door een Giant Centipede bij het controleren van de Tarrapin vallen en had een zeer pijnlijke hand en het leek ons beter dat ze even bij Donna de eilanddokter langs ging. Daarom zijn wij met Jaceline naar Westbeach gereden. De berg van de eerste categorie was door de regen een mountainbike track geworden en was voor onze fiets zonder versnelling alleen lopend te nemen. Op Honeymoonbeach bleek dat een aantal nesten waren weggespoeld en het is ongelofelijk te zien hoeveel zand er was verdwenen op het strand. Totaal slechts twee nieuwe nesten gevonden en aan het eind bij Sunsetbar zagen we enkele eieren uit de zandwal steken en een groot deel van het nest was door de rivier al weggespoeld. De resterende 27 eieren kunnen redden en met CJ in een nieuw nest begraven. Toen we terug gingen waren ze de weg al aan het repareren want de toeristen moesten wel naar Subsetbar kunnen. Alles voor de toerist, maar ja voor 6000 euro per persoon per nacht mag je ook wel wat verwachten.

Na de lunch de baby landschildpadjes gevoerd en op de fiets een rondje eiland gedaan om de loslopende grote landschildpadden op te sporen en in kaart te brengen met de GPS om zo hun bewegingen op het eiland te volgen en er zo achter zien te komen waar zij zich het liefst ophouden. Hierna even lekker onder de douche geweest en daarna rustig buiten gewacht tot we konden gaan dineren want wij haasten ons van maaltijd naar maaltijd en zijn al bijna 5 kilo aangekomen (hahaha). Na alweer een heerlijk diner hebben we lekker relaxed alle ins en outs met de dames uitgewisseld. De enige nare ervaring die zij hadden met Nederland was dat het niet zo gay vriendelijk was als zij dachten maar vonden het verder een mooi land. Zij komen uit de buurt van Porlezza tussen Lugano en het Lago Majore en daar hebben Martin en zijn overburen niets op aan te merken, behalve dat de weg erheen wel wat breder had gekund. Daarna nog heerlijk genoten van de zomeravond en onze versnaperingen en om 21:30 uur naar bed.

Vanmorgen weer lekker vroeg uit de veren en na het ontbijt ons huisje opgeruimd en de paden rond ons huis aangeharkt want er was na die enorme hoeveelheid regen heel veel blad naar beneden gekomen. Daarna de Tarrapin vallen gecontroleerd, de baby’s gevoerd en toen de dames terugkwamen van hun beach controle zijn wij vertrokken naar Westbeach voor onze controle. Toen we daar aankwamen zagen we dat een reuze Green Turtle het pad had gebruikt als nestplaats dus moesten we via een ander pad naar het strand. Ons eerste nest van vandaag en toen we aan het eind bij Sunsetbar kwamen stond de teller op 6 nieuwe nesten en waren nog minimaal 4 pogingen gedaan om een nest te maken maar omdat er zoveel zand is verdwenen is het voor de schildpadden bijna onmogelijk om op het land te komen. Het is overigens een wonder hoeveel zand er in één nacht alweer is bijgekomen. Door deze grote hoeveelheid nesten waren we vrij laat terug en bijna te laat voor de lunch.

Voor de middag stond alleen snorkelen en onderwateropnames maken op het programma om aan de hand van de foto’s of filmpjes te zien welke soorten er rond het eiland voorkomen. Toen wij bij het strand aankwamen waren de golven zo hoog dat snorkelen onmogelijk was en zelfs zwemmen was een uitdaging want eenmaal in de branding bleek dat de stenen tegen je benen kwamen en we hebben al genoeg blauwe plekken. Daarom maar lekker van het uitzicht zitten genieten en al snel kwam er een boot met nieuw materiaal aan, geweldig om te zien met hoeveel mensen alle handel in de wagen wordt gezet om zo snel mogelijk naar de Ratroom te worden gereden voor controle op muizen en ratten. Ook drie nieuwe bosmaaiers verdwenen in de wagen, maar het leek ons onmogelijk voor een muis om zich daarin te verstoppen (hahaha). Aan het eind van de middag hebben Jan Fokke en Authem de vallen voorzien van verse vis want we konden ze bijna hier ruiken dus het is ook geen wonder dat er de laatste controles geen Tarrapins in zaten. Bovendien stinkt het hier al erg genoeg want gisteren hebben we één van de meest stinkende vruchten mee genomen voor de baby schildpadden en voor we die lucht kwijt zijn, zijn we een paar dagen verder. Ze stinken vreselijk naar oude kaas maar de kleintjes zijn er gek op, dus knijper op de neus en meenemen (hahaha).

Na het diner dit verslag geschreven en uitgezocht welke foto’s we gaan plaatsen want niet alles kan door de censuur. We verwachten dat jullie wel nieuwsgierig zijn naar de Italiaanse meisjes maar die beelden zijn nog vrij gegeven, dus nog even geduld.

Net toen we wilden plaatsen pikte Ang ons op voor een nachttocht naar het strand. Het is intussen 23:00 uur en onze belevenissen vertellen we in ons volgende verslag (wel spannend).

Voor nu veel leesplezier en tot over twee dagen.
Martin en Jan Fokke

• 05 Januari 2019 - 06:58

Jenneke Stienstra:

Mooi verhaal en super mooi strand, ben benieuwd naar de snorkel ervaringen.
    Veel (werk) plezier en geniet ervan.

• 05 Januari 2019 - 09:58

Klaske:

misschien een beetje laat[was even onder water]wil jullie nog een gezond gelukkig 2019 toe wensen.
    Zonet jullie reis verslagen gelezen,al heel wat weer beleeft lees ik,en de sigaartjes zijn mee plus de BB,
    valt mij op dat het eten ook prima is.een mooie tijd nog daar.