Great Barracuda - Reisverslag uit Île du Nord, Seychellen van Jan Fokke Martin - WaarBenJij.nu Great Barracuda - Reisverslag uit Île du Nord, Seychellen van Jan Fokke Martin - WaarBenJij.nu

Great Barracuda

Door: Jan Fokke en Martin

Blijf op de hoogte en volg Jan Fokke

13 Januari 2019 | Seychellen, Île du Nord

Omdat de dames zijn vertrokken moeten we nu alle stranden controleren maar dat is beslist geen straf. Het is best wel even een klusje en als er veel nieuwe nesten zijn is de hele morgen vrijwel voorbij. Waarschijnlijk zijn de zeeschildpadden de vrouwen achterna gereisd, want dit was de eerste dag dat er geen nieuw nest was gevonden. We troffen wel een paar nieuwe sporen aan, maar omdat er op de stranden veel zand is weggespoeld kunnen er niet overal meer nesten worden gemaakt. De rand van het strand naar de begroeiing waar de zeeschildpadden hun nest maken is op sommige plaatsen wel een meter hoog en daar kan zelfs zo’n beest niet tegenop. Toen we Sunsetbar naderden kwam er een enorme regenbui opzetten en zijn we snel naar huis gegaan. Nog net niet helemaal droog kwamen we bij onze villa aan en na een bakje koffie regende het nog steeds. We vonden het daarom tijd om ons onderkomen eens een grote schoonmaakbeurt te geven. Jan Fokke begon met de badkamer, want hij had tenslotte de hoofdprijs in de Tarrapinwedstrijd gewonnen. Martin begon met de wasbak en de wc en daarna de stoelen en de tafels een sopje. Als laatste met de zwabber de vloer met speciale Seychellen vloerreiniger en villa nummer 12 was weer spik en span schoon. Wel oppassen want zolang de vloer nat was leek het net een ijsbaan. Daarna buitenom nog even opgeruimd, met iets wat op een bezem lijkt de stoep en de tegels geveegd en met de bladhark de bladeren uit onze tuin geharkt. Dat laatste is hier dagelijks werk, want het is hier het hele jaar door herfst. Ook vallen er regelmatig kokosnoten uit de bomen en dat is niet alleen linke soep, maar ook heel vervelend als je in het donker tegen zo’n ding stoot.

Na de uitgebreide lunch zijn we weer eens lekker gaan snorkelen. De omstandigheden waren niet optimaal, het zicht was door de stevig stroming niet echt fantastisch en we moesten best hard peddelen om niet met de stroming naar Mahé te worden gedreven. Uiteindelijk moeten we die kant wel op, maar nu nog maar niet (hahaha). Halverwege het snorkelen troffen we een Great Barracuda van ongeveer anderhalve meter. En die bleef ons angstaanjagend dichtbij volgen. Zo nu en dan deed hij zijn grote bek open en dan zaag je een rijtje tanden die zeker een flinke hap uit je been konden bijten. We moesten dit monster goed in de gaten houden en rustig doorzwemmen. Na anderhalf uur waren we weer terug met heel veel filmmateriaal en kramp in de kuiten. De rest van de dag niet zoveel meer gedaan, alleen nog geprobeerd een filmpje voor de site te maken, maar dat lukte voor geen meter. Uiteindelijk kwamen we erachter dat het formaat niet klopte en dat we eerst een programmaatje nodig hadden om het bestand om te zetten. Een beetje in mineur toch nog een uurtje buiten gezeten en we gaan proberen het toch voor elkaar te krijgen.

Ondanks de tegenvaller van gisteravond hebben we heerlijk geslapen tot het wekkertje afging. Omdat Claire met ons mee wilde lopen op Eastbeach, maar liever niet zo vroeg op wilde, hadden we het schema omgedraaid en zijn we eerst naar Honeymoonbeach en Westbeach gegaan. Onderweg kwamen we Jerremy tegen en die vertelde ons dat er een schildpad voor het strand zwom, maar wij konden op het hele strand geen spoor vinden. Om 8:00 uur hebben we Claire gebeld dat we Eastbeach gingen en hebben daar op haar gewacht. Zij wilde de kneepjes van het vak wel eens leren en had zo bedacht dat wij dat als ervaren strandjutters wel konden dus vandaar. Gelukkig vonden we daar wel 2 nesten zodat ze gelijk helemaal was bijgeschoold. Op de terugweg bleken de vallen weer leeg en besloten we onze tactiek aan te passen.

Na het rondje landschildpadden opnemen bleek dat de RRS bij ons huis bezig was de septictank leeg te pompen en de stinken prut af te voeren. De dames hadden blijkbaar vorige week geklaagd over een rioollucht rond onze villa, vandaar dat ze dit klusje met groot materieel kwamen klaren. Om de stank te ontlopen zijn we na de middag gaan snorkelen want dat leek ons veel frisser. De omstandigheden waren veel beter en de stroming was minimaal. Ook de Great Barracuda liet zich niet zien zodat we rustig weer een aantal mooie opnamen hebben kunnen maken. Net toen we onze nieuwe tactiek op de vallen wilden gaan toepassen kwamen Ans en Claire ons ophalen want er was een zeeschildpad gesignaleerd op Honeymoonbeach. Op weg daarheen stuitten we op een nest op Westbeach wat we toen maar eerst hebben gemerkt. Op het strand van Honeymoonbeach was CJ met een paar vrienden aan het vissen, maar de vangst was belabberd. Ook daar troffen we een nest aan maar dat was door het hoge water al voor een groot deel weggespoeld. De laatste eieren konden we redden maar moesten we verplaatsen naar een andere locatie. Jammer, maar we kunnen ook niet de hele dag op het strand gaan zitten. Toen we terug liepen was de vangst van het drietal nog steeds niet gegroeid dus waarschijnlijk geen vis op het menu de komende dagen.

Na thuiskomst weer even lekker opgefrist en de zondagse kleren voor het diner en daarna nog een paar uurtjes bezig met ons verslag. Door alle “werkzaamheden” van vandaag is het ons niet gelukt het filmpje te plaatsen. Dat houden jullie nog van ons tegoed, maar de foto’s geven ook wel een aardig beeld van onze belevenissen hier op dit geweldige eiland.

Voor straks lekker slapen en morgen gezond weer op.

Groetjes,
Jan Fokke en Martin

P.S. Klaske: Nooit opgeven dan komt het goed.

P.S. Gerit Jan: Het lijkt gehaast omdat de beelden versneld zijn afgedraaid (hahaha).

P.S. Klaas en Jannie: Martin had wel even in die gierput gekund, maar dan ziet hij er wel bruin uit, maar stinkt ook een uur in de wind. Sterkte de komende tijd!

P.S. Anneloes: Hier iedere dag rond de 30 graden en volgens de laptop is het niet nodig dat Mart Smeets naar de Bonkevaart komt (hahaha).